Jednací řád Zastupitelstva obce Nesvačilka

Jednací řád Zastupitelstva obce Nesvačilka

Zastupitelstvo obce Nesvačilka se usneslo, podle §96 zákona
číslo 128/2000 Sb. o obcích, ve znění pozdějších předpisů,
na tomto svém jednacím řádu.

Článek 1

Úvodní ustanovení

Jednací řád Zastupitelstva obce Nesvačilka (dále jen ZO) upravuje přípravu, svolávání, průběh jednání, usnášení a kontrolu plnění jeho usnesení, jakož i další otázky.

Článek 2

Příprava jednání zastupitelstva obce

1.                Přípravu jednání ZO organizuje starosta obce.

2.                Návrhy členů ZO na projednání se předkládají písemně prostřednictvím obecního úřadu nebo přímo na jednání zastupitelstva.

3.                Podněty a návrhy občanů obce Nesvačilka, jakož i požadavek na projednání určité záležitosti na zasedání ZO v oblasti samostatné působnosti obce se předkládají písemně prostřednictvím obecního úřadu nejpozději v den jednání Zastupitelstva.

4.                Připomínky k projednávaným záležitostem na zasedání ZO mohou občané obce Nesvačilka uplatnit buď písemně, nebo ústně přímo na zasedání zastupitelstva.

5.                O místě, době a navrženém pořadu jednání ZO informuje starosta občany nejpozději sedm dnů před zasedáním ZO na úřední desce obecního úřadu a elektronické úřední desce.

Článek 3

Svolání jednání zastupitelstva obce

1.        Zasedání ZO svolává starosta, příp. místostarosta.

2.        Zastupitelstvo obce se schází podle potřeby, nejméně však jedenkrát za 3 měsíce.
3.        Kromě členů ZO jsou na zasedání zvány další osoby, jejichž přítomnost je potřebná
v rámci projednávaných záležitostí.

Článek 4

Účast členů zastupitelstva obce na jednání

l.         Členové ZO jsou povinni se zúčastnit každého jednání, jinak jsou povinni se předem omluvit starostovi s uvedením důvodu. Také pozdní příchod nebo předčasný odchod omlouvá starosta.

2.         Účast najednání stvrzují členové podpisem do prezenční listiny, která je součástí zápisu.

 

 

Článek 5

Program jednání

l.        Program jednání navrhuje starosta obce.

2.       Na schůzi ZO může být jednáno jenom o věcech, které byly dány na program
a o návrzích, s jejichž zařazením vysloví ZO souhlas. Starosta sdělí návrh programu jednání při jeho zahájení; o něm, či o námitkách proti němu rozhodne ZO hlasováním.

Článek 6

Jednání na zasedání zastupitelstva

1.              Schůzi ZO řídí starosta, nebo jiný pověřený člen ZO (dále jen předsedající).

2.              Předsedající zahajuje jednání ve stanovenou hodinu. Nesejde-li se nadpoloviční počet členů ZO do 15 minut po době určené pro začátek, nebo klesne-li během zasedání počet členů ZO pod poloviční většinu, zasedání se ukončí a předsedající svolá do 10 dnů zasedání náhradní.

3.              V zahajovací části jednání předsedající:

> prohlásí, že jednání ZO bylo řádně svoláno a vyhlášeno,

> konstatuje přítomnost nadpoloviční většiny přítomných,

> dá schválit program jednání,

> nechá schválit dva členy ZO za ověřovatele zápisu z tohoto jednání,

> sdělí podrobnosti, v případě že proti zápisu byly podány námitky.

4.              Zápis, proti kterému nebyly námitky podány, se pokládá za schválený. Pokud byly uplatněny, rozhodne o nich ZO hlasováním po vyjádření ověřovatelů zápisu.

5.              Úvodní slovo k jednotlivým bodům programu uvede předkladatel.

6.              Do rozpravy se přihlašují účastníci zasedání zvednutím ruky v průběhu zasedání. Bez ohledu na pořadí přihlášek do diskuse, musí být uděleno slovo tomu členovi ZO, který namítá nedodržení jednacího řádu nebo platných právních předpisů.

7.              Ke každému projednávanému bodu probíhá rozprava samostatně, nerozhodne-li ZO hlasováním jinak.

8.              Do diskuse se mohou členové ZO přihlásit jenom do konce rozpravy.

9.              Nikdo, komu předsedající neudělil slovo nemůže se ho ujmout.

10.          Každý člen ZO má právo vystoupit v rozpravě nejvíce 3x k témuž problému; k dalšímu vystoupení dávají souhlas členové ZO hlasováním.

11.              Každý občan přítomný na zasedání ZO má právo vystoupit v rozpravě nejvíce 2x
k témuž problému a vyjádřit tak své stanovisko k projednávané věci.

12.             Doba diskusního vystoupení se omezuje na 3 minuty (jak u členů ZO tak i přítomných občanů), u předkladatele na 5 minut. O prodloužení délky vystoupení rozhodne ZO hlasováním.

13.             Nikdo nesmí rušit předsedajícího ani jiného řečníka, kterému bylo uděleno slovo. Nemluví-li však řečník k věci, nebo překročí-li stanovenou řečnickou lhůtu, může ho předsedající upozornit a po opětovném upozornění slovo odejmout.

14.             Návrh na ukončení rozpravy může podat kterýkoliv člen ZO; o jeho návrhu se hlasuje bez rozpravy.

15.             Pokud někdo z nečlenů ZO ruší zasedání, může ho předsedající vykázat ze zasedací síně. Pokud nedojde k obnovení pořádku, může předsedající přerušit zasedání na nezbytně dlouhou dobu.

 

 

Článek 7

Změna programu v průběhu hlasování

1.                  Návrh na změnu programu zasedání může podat kterýkoliv člen ZO se zdůvodněním.
O návrhu se hlasuje bez rozpravy.

Článek 8

Příprava usnesení zastupitelstva

l.        Návrh usnesení předkládaný zastupitelstvu obce ke schválení, vychází ze zpráv projednávaných tímto orgánem a z diskuse členů ZO.

2.              Usnesení musí obsahově odpovídat výsledkům jednání; závěry, opatření a způsob kontroly musí být v usnesení formulovány stručně, adresně, s termíny a odpovědností za splnění ukládaných úkolů.

3.              Usnesením zastupitelstva se ukládají úkoly v otázkách samostatné působnosti jiným členům zastupitelstva, starostovi, místostarostovi a dalším subjektům.

Článek 9

Hlasování

1.              Vyžaduje-li povaha usnesení, aby zasedání ZO hlasovalo o jednotlivých bodech navrženého usnesení zvlášť, stanoví jejich pořadí pro postupné hlasování předsedající.

2.              Byly-li uplatněny pozměňující návrhy, dá předsedající hlasovat nejprve o těchto změnách a poté o ostatních částech návrhu.

3.              V případě, že je předložen návrh usnesení v několika variantách, hlasuje ZO nejprve
o variantě doporučené starostou obce. V případě uplatnění protinávrhu, hlasuje se nejdříve
o tomto protinávrhu. Schválením jedné varianty se považují ostatní varianty za nepřijaté.

4.              Jestliže předložený návrh nezískal při hlasování potřebnou většinu, může se ZO na návrh starosty usnést na dohodovacím řízení. Starosta v tomto případě vyzve členy ZO, aby jmenovaly po jednom zástupci pro toto řízení a zasedání přeruší. Dohodovacímu řízení předsedá starosta. Dojde-li k dohodě, která nasvědčuje tomu, že upravený návrh získá potřebnou většinu, starosta obnoví přerušené zasedání ZO, přednese upravený návrh a dá
o něm hlasovat. Nezíská-li upravený návrh potřebnou většinu, prohlásí starosta návrh za odmítnutý.

5.              Hlasování se provádí veřejně nebo tajně, o čemž rozhoduje ZO. Veřejné hlasování se provádí zdvižením ruky:

> pro návrh

> nebo proti návrhu

> nebo se lze hlasování zdržet.

Usnesení je přijato, hlasuje-li pro návrh nadpoloviční většina všech členů ZO.

Článek 10

Zápis ze zasedání zastupitelstva

l.        O průběhu jednání ZO se pořizuje zápis, za jehož vyhotovení odpovídá osoba pověřená předsedajícím.

2.              Schválený zápis dosvědčuje průběh jednání. Jeho nedílnou součástí je vlastnoručně podepsaná prezenční listina, návrhy a dotazy podané při jednání písemně.

 

3.              V zápise se uvádí:

a)         den a místo jednání,

b)        hodina zahájení a ukončení,

c)         doba přerušení,

d)        jména určených ověřovatelů zápisu,

e)         jména omluvených i neomluvených členů ZO,

f)         program jednání,

g)        průběh a výsledky hlasování,

h)        podané návrhy a dotazy,

i)          schválené znění usnesení,

j)          jiné skutečnosti, na jejichž zaznamenání trvá kterýkoliv přítomný člen zastupitelstva.

4.              O námitkách člena ZO proti zápisu rozhodne nejbližší zasedání ZO.

5.              Zápis se vyhotovuje do 10 dní od zasedání zastupitelstva obce.

6.              Zápis podepisuje, starosta a zvolení ověřovatelé zápisu.

7.              Zápis je uložen v kanceláři starosty obce a občané obce Nesvačilka mají právo nahlížet do tohoto zápisu a pořizovat si z něj výpisy dle 16 odst. 2 písmeno e) zákona o obcích. Pokud zápis ze zasedání ZO obsahuje osobní údaje (např. podle zákona číslo 101/2000 Sb.,
o ochraně osobních údajů), tyto osobní údaje jsou v textu znečitelněny.

Článek 11

Zabezpečení a kontrola usnesení

1.    Usnesení ZO provádí starosta, místostarosta příp. členové zastupitelstva.

2.    Kontrolní výbor kontroluje plnění usnesení Zastupitelstva.

Článek 12

Dotazy členů zastupitelstva obce

l . Členové ZO mají právo vznášet dotazy, připomínky a podněty na starostu, místostarostu
a na další orgány obce a vedoucí organizací a zařízení zřízených nebo založených obcí
a požadovat od nich vysvětlení.

2.              Na dotazy a připomínky odpovídá dotazovaný bezodkladně. Připomínky, jejichž obsah vyžaduje prošetření nebo provedení jiného opatření, zodpoví písemně do 30 dnů.

3.              Kontrola nad vyřízením připomínek a dotazů se provádí na následujícím zasedání ZO. Pokud tazatel vyjádří v této souvislosti nespokojenost s vyřízením dotazu, zaujímá k tomu konečné stanovisko ZO. 4. Uplatněné dotazy v průběhu jednání ZO (včetně odpovědi dotazovaného) se zaznamenávají v zápise.

Článek 13

Oznámení o osobním zájmu

l . Člen zastupitelstva je povinen při jednání zastupitelstva, ve kterém vystoupí v rozpravě, předloží návrh nebo je oprávněn hlasovat, oznámit svůj poměr k projednávané věci, jestliže se zřetelem k výsledku projednání věci by mu mohla vzniknout osobní výhoda nebo újma anebo má-li na věci jiný osobní zájem; to neplatí, jde-li jinak o prospěch nebo zájem obecně zřejmý.

2. Oznámení podle odstavce 1 podává příslušný člen zastupitelstva ústně v průběhu jednání, nejpozději však před tím, než zastupitelstvo přistoupí k hlasování; oznámení je vždy součástí zápisu z jednání.

 

Článek 14

Ukončení zasedání zastupitelstva obce

l . Předsedající prohlásí zasedání za ukončené, byl-li pořad jednání vyčerpán a nikdo se již nehlásí o slovo.

2.              Rovněž prohlásí zasedání za ukončené, klesl-li počet přítomných členů ZO pod poloviční většinu. V tomto případě svolá náhradní zasedání do IO dnů.

3.              Předsedající může prohlásit zasedání za ukončené i z jiných závažných důvodů; zejména nastaly-li skutečnosti znemožňující nerušené jednání zastupitelstva. Neprojednaný pořad se přesouvá na další zasedání zastupitelstva.

Článek 15

Závěrečná ustanovení

1.              Změny, doplňky nebo vydání nového jednacího řádu schvaluje Zastupitelstvo obce Nesvačilka.

2.              Tento jednací řád nabývá účinnosti dnem 18.10.2022

Článek 16

Zrušovací ustanovení

Dnem účinnosti tohoto jednacího řádu se zrušuje jednací řád Zastupitelstva obce Nesvačilka
ze dne  31. 10. 2018.

Mgr. Jakub Mejtský                                                            Tereza Ondráčková

         Starosta                                                                          Místostarostka

    


publikační systém: Synetix
©2006-2024 Obecní úřad Nesvačilka, prohlášení o přístupnosti
akademi en iyi dershane internetten isim temizleme